Posted in FCM, Hækle, KB Abe, Opskrift

Kay Bojesen – Must try!

Når man gør sin entre i hækleverdenen, går der ikke længe, før man også møder Kay Bojesen. Ja altså ikke personligt – men som designmærke i hækleprojekterne. Design som DIY – I like!

IMG_1261

Og ja – som I kan se, skulle jeg selvfølgelig også prøve! Startede med den klassiske abe, men ikke mere en halvt færdig, var FCM versionen dukket op i mit hoved. Sportsfreak – I know!

Jeg fandt opskriften hos Kreaposen og læste de fine tillæg-kommentarer hos Garn Grammatik, og så sprang jeg ellers bare ud i det! Jeg havde frygtet de vildeste udfordringer, så da jeg efter 1 dags ferie-hækling sad med alle delene færdige til den første abe, var min forundring stor. Aben var let at lave – og hurtig! Så hvorfor havde jeg ikke kastet mig over dén opgave før? Still don’t know…

Den største udfordring kom, da det blev tid til at sætte ben og arme på kroppen. Jeg havde fået ind i mit hoved, at metoden med trykknapper, som Garn Grammatik havde henvist til, ville være den top-smarte – og derfor selvfølgelig også den metode jeg ville vælge. Så afsti afsted efter trykknapper, og i gang med nål og tråd… Suk! Det blev en kamp, at gætte det rigtige sted at sy den fast – både på krop og arm. Få den syet nok fast – og vendt rigtig! Og da det så endelig var gjort: Så var det grimt! Armen faldt lidt væk fra kroppen, så trykknappen blev synlig. Det virkede ustabilt – og aben hang helt skævt, hvis jeg hang ham op. Øv! Måske nogle større trykknapper havde givet et bedre resultat?

Jeg valgte så i stedet metode 1 fra opskriften – garn gennem arm-krop-arm. Nemt, hurtigt, lækkert resultat! Ingen grund til at opfinde top-smarte løsninger. Tak – Jeg er tilfreds!

IMG_1249

 

Mine ændringer og tilføjelser til fremgangsmåden:

Øjnene blev lavet og påsat, før jeg monterede ovalen på hovedet. Jeg brugte sort garn – lavede en knude, hvor jeg tog garnet gennem løkken 8 gange – og satte en garn-ende gennem hver sin maske i midten. Det gav lidt aflange pupiller – men et ok resultat.

IMG_1250

Arme og ben fandt jeg på at fylde på en (tror jeg) nemmere måde:

Pladevat klippet ud i størrelse. Dobbelt ståltråd (som alligevel bruges til at stive arm/ben af) bøjes rundt om, og det rulles rundt. Det hele ‘drejes’ ned i arm/ben – og vupti! Fyldt og afstivet i én arbejdsgang!

2 thoughts on “Kay Bojesen – Must try!

    1. Hej 🙂 Tak for de søde ord – jeg er også selv stadig helt vild med mine aber.
      Jeg brugte en mørk brun og en beige/lys brun – de var begge rester jeg havde liggende, vist nok fra SøstreneGrene.
      God fornøjelse, hvis du begiver dig ud i projektet 🙂

      Like

Skriv et svar

